BLOG

Blog Help! Ik word gekopieerd. Wat nu?

Vorige Artikel 2 van 11 Volgende

Blog Help! Ik word gekopieerd. Wat nu?

Eerste hulp bij copycats
copycat (informeel)1 na-aper, navolger 2 afkijker, spieker

Het is de nachtmerrie van iedere creatieveling: jouw werk terugvinden op naam van iemand anders… Je herkent je eigen idee en uitwerking binnen één seconde, maar dan zonder jouw verhaal en de passie waarmee het uit je eigen hoofd, hart en handen is gekomen. Natuurlijk heeft iedereen het recht te creëren, maar zodra het heel erg in de buurt komt van jouw eigen ‘handtekening’ of uitstraling, gaat dit te ver…

Onlangs werd ik getipt over een account dat wel heel erg begon te lijken op die van Het huis van Pluis. Ik ben gaan kijken en kon het helaas niet ontkennen. Ik weet dat ik niet de enige ben die speelmateriaal van vilt maakt en ook zeker niet de eerste. En ook ik heb mij door anderen laten inspireren, maar wat ik op dit account zag, ging wel wat ver. Ondanks dat ik altijd uit ga van het goede van een mens, wist ik dat dit moment een keer zou komen… En uiteraard weet ik ook dat ik niet de eerste en de laatste ben, die dit overkomt. Misschien heb je het zelf ook wel eens meegemaakt, dat iemand met jouw goede idee vandoor is gegaan. Aangezien het wel vaker voorkomt heeft deze situatie mij getriggerd om er een blog voor jullie over te schrijven.
Wellicht heb je er wat aan!

Tips van lotgenoten

Wat bij deze beproeving helpt, is het zoeken van lotgenoten. Internet barst van de verhalen en tips over hoe om de gaan met kopieergedrag en plagiaat. Ook op YouTube zijn er genoeg filmpjes te vinden over hoe om te gaan met copycats op Instagram, Facebook en Etsy. Over het kopieergedrag op Etsy las ik een interessant en ‘supporting’ verhaal van een ervaren verkoper op Etsy: Esela Espana.

Zij geeft 4 goede tips voor wanneer je last hebt van een copycat:

  1. Negeer ze. Zolang je bedrijf er niet aan onderdoor gaat of er serieus onder gaat lijden. Stop liever je energie in positieve gedachtes. In plaats van je hoofd te vullen met negativiteit, houd je zo ruimte vrij om je eigen creativiteit te blijven ontplooien. Focus je op je eigen business.
     
  2. Blijf op kop!
    Onthoud dat een copycat altijd achter loopt op jouw werk! Ga door waar je in gelooft en houd de kwaliteit van jouw eigen product hoog.
     
  3. Bouw op het vertrouwen dat jouw eigen klanten/volgers hebben.
    Loyale klanten nemen het toch wel voor je op, door de copycat aan te spreken in bijvoorbeeld zijn of haar comments. Reageer zelf niet in het openbaar. Dat zet jouw copycat alleen maar in de spotlights.
     
  4. Verspil geen geld aan een jurist.
    Laat je niet te veel leiden door emoties en blijf reëel. Wanneer het jou niet te veel schade berokkent, is het je zuur verdiende geld niet waard.

Door geen actie te ondernemen, kan het aanvoelen alsof je je passief opstelt en het allemaal maar laat gebeuren. Maar houd in gedachten, dat kopieerders nooit zo ver kunnen komen als jij. Ze lopen immers altijd achter. Daarnaast moet je onthouden dat wanneer klanten voor een goedkope versie gaan, ze überhaupt nooit jouw eigen klanten zouden worden…

Wat kan je doen?

Je hoeft niet helemaal stil te blijven zitten. Uiteraard zijn er een aantal stappen die gemakkelijk te ondernemen zijn, zonder dat het jou meteen handen vol geld kost.

  • Je kan degene van wie jij het gevoel hebt dat hij/zij jou kopieert via een persoonlijk bericht benaderen, om te laten weten dat je op de hoogte bent van zijn/haar gedrag. Of je nu bewust of onbewust gekopieerd wordt, met een vriendelijke doch dringende brief zet je de ander toch aan het denken. Plus: het is niet meer jouw probleem. Het ligt nu bij iemand anders.   

  • Via Instagram en Etsy kan je melding maken van plagiaat, ook wanneer het om producten gaat. Deze producten worden vergeleken met die van jou en vrij makkelijk verwijderd door de desbetreffende social media platform.
  • Geef zelf het goede voorbeeld: Wanneer je wel degelijk geïnspireerd bent door iemand, tag die persoon of dat bedrijf dan gewoon in jouw posts! Bewonder hun werk in het openbaar. Zo ben je eerlijk, maak je vrienden en creëer je een waardevol netwerk waar je uiteindelijk veel meer aan hebt.
  • Laat het los. Copycats zijn geen leaders of innovators. Deze eigenschappen heb jij wel, dus blijf scherp en houd je focus op het verbeteren in innoveren van je eigen product. Stop daar lekker al je energie in en laat los wat je hierbij tegenhoud.    

En blijf voor eeuwig en altijd onthouden: Je weet pas dat je écht goed bent, wanneer je gekopieerd wordt!
High five!
 

 

Agenda

Nieuwe data volgen...

We hopen snel weer op een gezellige markt te staan en met workshops te beginnen...

Nieuwsbrief

Voor inspiratie om jouw kids fantasierijk én verantwoord te laten spelen!
Aanmelden

Duurzame productie

© 2018 - 2020 Het huis van Pluis | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Accepteren
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.